Tuesday, July 30, 2013

Is He Ready for Solid Food???

Lagi dua minggu Hazeem turns to 6 months! Tapi aku tak sabar nak bagi dia makan ni as dia dah tunjuk tanda-tanda dia nak makan. Ni as per info yang aku dapat dari Mr. Gugel pasal macam mana nak tau baby dah ready nak makan.

- Kepala bayi tegak dan tidak bergoyang ketika dalam keadaan badannya tegak.
Ramai orang kata badan dia tegap. Kepala dia memang tak goyang/lembik. 

- Boleh duduk dengan sedikit sokongan daripada orang dewasa.
Boleh.

- Berat badannya sekurang-kurangnya dua kali ganda daripada berat lahirnya.
Yang ni Hazeem pass as berat dia lahir 2.98kg. Masa dia 5 bulan dia dah 7kg.

- Menunjukkan tanda-tanda lapar walaupun telah disusukan lapan hingga sepuluh kali.
Hazeem makin kerap menyusu sampai aku dah tak dapat baca. Kalo sebelum ni dia akan mintak 2 jam sekali, tapi skang ni makin kerap. (macam tak kenyang la kan? aku lak risau susu aku tak sempat recover)

- Menunjukkan minat terhadap makanan yang dimakan oleh orang dewasa.
Mulut dia akan ikut mulut kita mengunyah. Sian lak aku nengok anak aku nih cam anak burung tunggu makanan masuk mulut.

- Bayi anda juga mungkin akan cuba untuk mencapai makanan yang sedang anda makan.
Dia tak capai, tapi dia tengok je makanan tu dari kita amik dalam pinggan sampai la masuk dalam mulut kita.

- Tidak menolak dengan lidah atau meluahkan makanan yang disuapkan ke mulutnya.
Sebenarnya kadang-kadang aku bagi kurma. Dia sangatla hepi makan kurma tu sampaikan kalo aku tarik kejap dia dah tarik balik tangan aku. Bila dah abis, dia menangis. Sebijik sehari dahla.

- Boleh mengunyah dan menelan dengan baik makanan yang disuapkan.
Kalo tengok cara dia hisap kurma tu dia boleh kunyah dan telan dengan baik. Tade sedak-sedak so far.

- Bayi boleh memegang makanan dengan tangannya.
Dia boleh pegang menan dah especially teether tu. Tak penah lak bagi makanan suh dia pegang.

Ok. Nampaknya Hazeem dah ready for solid food....yeayyyyyyy! Aku la terlebih seronok sebab bila dia kenyang, aku leh pam susu banyak-banyak (hopefully) cos stok aku dah tahap kais pagi makan pagi nih. Teringin sangat nak bagi dia susu sampai 2 tahun, InsyaAllah....

So, aku kene start carik barang untuk buat solid food rambut pacak aku tu. Ni pon aku gugel:

1. Steamer
2. Food processor/blender
3. Feeding set
4. Food storage containers
5. Warmer
6. Bip
7. Food feeder

So ibu cargasssssssss!

No comments:

Post a Comment