Thursday, December 6, 2012

Checklist Barang Baby

Sume pempuan yang pregnant sulung mesti ada checklist or even beranak yang ke dua pon ada checklist gak. But yang fes ni list nya mesti lengkap dan padat. Aku pon dapat list ni dari internet. Ada yang aku gabungkan sikit2 dengan orang lain punye. Camne pun list nya lebey kurang sama jek. Bezanya pada brand aja. Alah membeli menang memakai...(Nape tah tetibe aku guna peribahasa ni ;p). Kuantiti barang depends pada kekepukan duit masing2 la.

Aku banyak tanya kawan2 yang dah experience ni. Tanak la membazir as baby grows kene pakai banyak duit lagi kan. Beli baju mahai2 masa kecit ni kang bukan buleh pakai lama. Kalo tanya mak aku lagi bes. Dia kata beli dua tiga helai je baju...hahaha...Dia tak ingat kot dia kene jaga aku nanti. Sat lagi dia yang terkejar2 kene keringkan baju dua tiga helai tu...kekeke.

Baby Care & Bathing
1. Toilettries - J&J, Pureen
2. Towel - 3 pcs (Babylove, Baby Kiko)
3. Cotton buds - 1 (Baby Kiko)
4. Cotton balls - 1 (Pureen)
5. Nasal aspirator - 1 (Pureen)
6. Bath tub/basin - 1 (Ikea)
7. Minyak telon - 1
8. Termometer (Tak beli kot as nanti kene bawak gi klinik jugakkan. Lain la kalo aku ni doktot ;p)
9. Vicks - 1
10. Nail clipper - 1 (Anakku)
11. Bekas spray - 1

Baby Diapering
1. Newborn diapers - 2 packs (Drypers)
2. Diaper wipes - Banyak (Pureen, J&J)
3. Changing mat - 2 pcs (Rupenye yang Enfamama bagi free tu adalah menda ni la, mane la aku tau!)
4. Diaper rash cream - 1 (Anakku)
5. Tissue - 3 boxes
6. Detergent - 2 (Pureen)
7. Napkin - 1 pack (Pureen
8. Napkin liner - 1 (Anakku)
9. Safety pin - 1 set (Anakku)

Feeding
1. Bottle - 4 (Avent)
2. Teat - 4 (Avent)
3. Storage bottle - 10 (Autumz)
4. Storage bag - 25 pcs (Autumnz)
5. Breast pump - 1 (Avent)
6. Bottle & teat brush - 1 (Avent)
7. Dryer - 1 (Jingle Jungle)
8. Warmer - 1 (Little Bean)
9. Nipple cream - 1 (Medela)
10. Nursing bra - Tak beli lagi
11. Nursing pad washable - 2 sets (Pureen)
12. Nursing pad disposable - 1 box (Pureen)
13. Nursing pillow - Tak beli kot
14. Liquid cleanse for bottle - 1 (Pureen)

Baby Gear
1. Long sleeves shirt + long pants - 8 pcs (Pureen, Anakku, Peter Rabbit, Tom n Jerry, Disney)
2. Short sleeves shirt + long pants - 5 pcs (Pureen, Peter Rabbit)
3. Bodysuit - 5 pcs (Carter's), 1 pc Peter Rabbit
4. Sleepsuit - 1 pc (Pigeon)
5. Handkerchief/washcloth - 2 pcs (Baby Kiko)
6. Hat - 9 pcs
7. Mittens + Booties - 13 pairs
8. Barut - 11 pcs (Anakku)
9. Bib - 3 pcs (Tommee Tippee, Fisher Price)

For 'Ibu'
1. Sweater - 1
2. Maternity pad - 1 pack
3. Normal pad - 3 packs
4. Socks
5. Confinement set - 1 set (Tanamera)
6. Massage oil
7. Slippers - 1 pair
8. Clothes
9. Supplement
10. Disposable panties - 4 packs
11. Tungku
12. Bengkung - 1 (Sendayu Tinggi)

Baby Nursery
1. Playpen/Cot - 1 (Graco)
2. Bedding set - 1 (Pureen)
3. Blanket - 3 (Bumble Bee)
4. Mosquito net (Belum beli lagi)
5. Storage drawer - 1 (Pakai bakul plastik ja)
6. Laundry basket - 1
7. Napkin - 1 pack (Pureen)
8. Sarung tilam playpen - 1

Travelling/Extra
1.Stroller - 1 (Graco)
2. Car seat - 1 (Graco)
3. Carrier - 1 (Tak beli lagi)
4. Baby sling - 1
5. Nursing cover - 1
6. Diaper bag - 1 (Allerhand)
7. Termos - 1 (Tak beli lagi)
8. Cooler bag - 1 (Autumnz)

5 comments:

  1. Hat kena beli...ubun kepala takleh masuk angin..kena sentiasa tutup..

    Normal pad tak cukup 1...aku dulu 4...darah banyak wooo....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hat aku ada beli 1. Mula2 ingat nak beli matching ngan mittens & booties gak. Pastu ada lak yg kate nanti baby tamo pakai. tu yg aku x beli dah. So, pasni aku beli match ngan mittens booties dia la eh. normal pad x cukup? nape tak pakai maternity pad je? maternity pad cukup ka 1?

      Delete
  2. maternity pad tak selesa...tebal macam pakai pampers akeef...haha..lgpon dia mcm sebuku je kat situ..xde wing lak tu + pendek...nnt kepit2 gerak plak....plus terbaring je kang bocor sampai belakang...time 1 minggu pertama tu leh la pakai maternity pad sbb dia soft...beli yg utk overnight tu je dah okay..lagipon aku dulu selalu tukar...sbb xleh lama2 nnt lembab je bila luka nak kering...

    ReplyDelete
  3. Ooo...aku tak tengok lagi rupe maternity pad tu lagi. Kene compare ngan normal pad overnight tu la eh. Overnight tu pon smpi ke punggung peginya. Pyh ngat bli pampers orang tua tu haaa..puas ati :-P

    ReplyDelete
  4. beli la libres tue..aku xtau eja..hahaa...dia 32cm...panjaaaaannngggggg..... :)

    ReplyDelete